Biografie

HansTV2Hans ten Velden

werd in 1954 in Amsterdam geboren. Omdat zijn vader een bekwaam beroepspianist en -organist was, groeide hij op in de wereld van klassieke en religieuze muziek.Tijdens zijn conservatoriumstudie ‘schoolmuziek’ koos hij voor het pianotechnische vak. Hij kreeg zijn opleiding van een van de beste pianotechnici van Nederland, Steinway-specialist Berry Vermeulen. Behalve vakmanschap gaf deze hem beslist ook de passie voor het pianovak mee! Aansluitend daarop heeft hij in dienst van fa. Vermeulen voor belangrijke klanten gestemd, waaronder het Utrechts en Hilversums Conservatorium, Philips Phonogram Studio’s “Wisseloord” (Hilversum) en het Koningshuis (Paleis Soestdijk).

Van 1985 tot 1988 verbleef hij in Zuid-Frankrijk. Door de kwaliteit van zijn vakmanschap kwam hij in contact met de vele festivals die er jaarlijks plaatsvinden. In die periode heeft hij o.a. voor een aantal beroemde pianisten gestemd (zie Concert service).

Eenmaal weer terug in Nederland stemde hij in diverse Brabantse concertzalen eveneens voor vele nationale en internationale beroemdheden (zie Concert service).
In 1988 vond voor het eerst in de geschiedenis het International Steinway Concours buiten de Duitse landsgrenzen plaats. De twee Steinway concertvleugels die daarbij intensief gebruikt werden vielen toen geheel onder zijn zorg.

Omdat zijn interesse voortdurend naar concertservice uitgaat, solliciteerde hij in 1990 naar de functie van concerttechnicus bij de West-Deutsche Rundfunk (WDR) in Keulen. Uit de ruim honderd sollicitanten viel de keuze op hem én een Duitse collega. Zo kort na de ‘Wiedervereinigung’ echter gaf de nationaliteit uiteindelijk toch de doorslag.

Een half jaar later werd hij internationaal concertstemmer bij Pianomobil uit Antwerpen.
In Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Spanje begeleidde hij pianisten van wereldfaam, zowel bij individuele concerten, op festivals als tijdens tournees (zie  Concert service).DSC_5984
Zodoende kwam hij ook in aanraking met de diversiteit aan akoestiek in de grote Europese concertzalen. Op een tournee werd namelijk telkens dezelfde concertvleugel gebruikt. Dit gaf hem de zeldzame gelegenheid om op het gebied van akoestiek ervaringsdeskundige te worden, met name de invloed ervan op klank en stemming van de concertvleugel.

Tegenwoordig werkt hij hoofdzakelijk voor professionele musici en muziekminnende particulieren.